Spenatpaj

När jag var yngre och den kära familjen Sandström fortfarande bodde i Vedevåg så gjorde de en jättegod spenatpaj (gör de säkert fortfarande, men inte i Vedevåg) och detta tänkte jag bjuda min man på idag för att visa min uppskattning :)

Dock hittade jag inte det rätta receptet så tog ett liknande, med få ingredienser :)

Du behöver

Utöver pajdegen:

  • 300 g färsk spenat eller 250 g fryst spenat
  • 250 g keso
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk eller grädde
  • 1dl lagrad ost, gärna parmesan
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • Riven muskotnöt (om man vill)
  • Peppar

Gör så här

Förgrädda pajskalet 5-10 minuter i cirka 200 grader.

Förväll spenaten hastigt i en kastrull eller tina den frysta spenaten och låt den rinna av lite. Vispa samman ägg, mjölk och keso. Krydda med muskotnöt, peppar och salt. Pressa ner vitlöksklyftorna i stanningen och rör om. Blanda i spenaten och nästan all ost. Slå stanningen i pajskalet och strö över den sista rivna osten. Grädda i cirka 180 grader i 35-40 minuter.



Mums mums :) Blir nog gott! Och det är både billigt och nyttigt!
Dessutom kan man byta ut det vanliga mjölet i pajdegen till grahamsmjöl eller dinkelmjöl så blir pajen ÄNNU nyttigare :) dock hade vi bara vanligt mjöl hemma så det var det som fick passa bäst för oss ikväll som lördagsmys ;)

På tal om familjen Sandström så är tre av mina åtta favoritbloggar från den familjen ;)
www.isabellesandstrom.blogg.se är länken till Isabelle, min bästa kompis i ur och skur som bloggar om allt :)
www.fotopic.blogg.se är Isabelles lillasyster Lovisa som tar kanonfina bilder på allt mellan himmel och jord!
www.livetibild.blogg.se Felicia med den stora tecknartalangen!

utöver dessa så har jag Kissie, Foki, Paow, Kenza och Dessie som favoritbloggar, 3 av dem främst för de är så jävla ytliga och så blonda att det växer inåt, 2 av dem för att de är intelligenta och roliga att läsa om :)
 
Har absolut ingenting emot blonda! Jag själv vill ju ha platinablondt hår.. ;) Så ta inte illa upp av bilden här nedan! :)




Ha en trevlig lördagkväll med massor av mys och gottis :)
PUSS
Marion