6 veckor till jul

Idag är det 6 veckor och en dag tills det är Julafton för oss här i Sverige :) jag längtar SÅÅÅ tills det är dags att börja julpynta, julbaka, julstäda... Men tyvärr så blir det ju mycket snask och sånt under jul, vilket kan synas på kläderna sen...
Vilken tur då att jag har hittat smaskiga recept som är lite nyttigare än andra! :)

Har du någon favorit på julbordet eller något favoritbakverk? :)



Nyttigare lussekatter med fullkorn

40 stycken, 90 minuter

2 brev saffran
1 1/2 dl råsocker
100 g smör
5 dl lättmjölk
50 g jäst för söta degar
250 g kesella, lätt
1/2 tsk salt
15-16 dl vetemjöl special med fullkorn
80 russin
1 ägg

Stöt saffranet med lite av sockret i en mortel. Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke, rör ut i degspadet tills den löst upp sig. Blanda ner kesella, saffranssocker, resten av sockret och salt. Tillsätt mjölet lite i taget (ta hellre för lite än för mycket). Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig.
Jäs under bakduk i en kvart. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och gör två långa rullar. Dela varje rulle i tjugo bitar. Snurra till lussekatter och tryck ner ett russin i vardera änden. Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen i 5-7 minuter. Låt svalna under bakduk.


Källa http://hd.se/mat/2006/12/07/dags-foer-julbak/





Äppelkaka a la GI
8-10 bitar

50 g smör
1 1/4 dl mjölk
2 ägg
sötningsmedel motsvarande 1 0.20 dl socker
1 1/5 dl dinkelmjöl
1 1/5 dl fullkornsmjöl av dinkel
1 1/2 tsk bakpulver
2 äpplen
2 msk kanel

Till formen:
1 1/2 dl sesamfrön

Gör så här:
Värm ugnen till 175°. Smörj och bröa formen med sesamfrö. Skala och skär äpplet i klyftor. Doppa äppelklyftorna i kanel.

Smält fettet och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt fett och mjölk och sist mjölet blandat med bakpulver. Häll smeten i formen och stick ner äppelklyftorna.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter. Låt den svalna en stund i formen innan du stjälper upp kakan.



Det senaste som har hänt med mig och min träning är tillskottet i filmhyllan. Boxaerobics på DVD! Hur skönt som helst! Dock ser man lite fånig ut när man står och boxas och försöker se allvarlig ut.. ungefär som Tyson eller vår svenska motsvarighet Pablo! Svettig som fan blir man iallafall och det känns som att man tränar hela kroppen..
Dock blev jag lite sur när jag läste på filmens baksida där det fint står att "träningen är bra när man vill få bort oönskade graviditetskilon". Jag har ju en liten Rasmus i magen så det var ju bra det :) (för er som inte fattar, så skojar jag och min pojkvän om att jag har en liten bebis i magen.. ödets ironi om det skulle ploppa ut en om x antal månader.. :p )

På Spa-programmet går det bra. Vi har nyligen gjort en massa tester om hur bra kondition man har eller hur ens syreupptagningsförmåga är. Det är intressant och spännande, för innan visste jag ingenting om sådant och nu när man vet hur det är och vad som sker så är det kul faktiskt. Enda gången jag har tyckt om idrott!
De testerna vi fick göra är bland annat Beeptest, Åstrandtest och Steptest. Dessa kan ni läsa mer om på google skulle jag tro, eller bara fråga mig om. Enligt Beeptestet har jag kass kondition, men enligt Åstrandstestet har jag bra syreupptagningsförmåga! :)

PÅ TAL OM SPA! Jimmy bjöd mig på en halvdag på Selma Lagerlöfs Spa den 5/11 :) Bad, mys och trerättersmiddag för hela slanten! Allt var hur underbart som helst :) Älskar dig så mycket!!
När man var där så kändes allt med SPA så lyxigt och jag kan inte förstå att jag själv utbildar mig till att jobba med någonting sådant! Dock är det nog inte lika lyxigt att jobba med det som att komma dit och få behandlingar.. men ja ändå :) :)


Nu ska jag gå och trycka i mig alla tabletter jag tar och sedan äta frukost, lite sent kanske.. men bättre än ingenting!! Måste komma ihåg att beställa nya OMEGA-3 tabletter och kalcium-pyrovat.. Dyrt detta :p men så värt :)

Ha en bra dag alla!
Kram Marion