Arg-Marion

Jag är arg.. riktigt arg!
Såg att Kissie och även en vän till mig (nu är det inga person-påhopp här så jag nämner inga namn) som har diskuterat detta med burka- och niqabförbudet som Frankrike har startat, och som Norge vill anamma.

Jag själv tycker att det är helt absurt!

Som jag skrev i Cherin och Mohammeds blogg så fint: (älskar för övrigt deras roande och intressanta blogg) 

Tänkte bara säga att jag blir så upprörd när vissa av mina vänner säger att de vill att burka- och niqabförbudet även ska komma till sverige. De säger saker som att "man aldrig vet vilken person det är under och att det likagärna kan vara en självmordsbombare".

Jag blir så fruktansvärt arg. Detta är (tycker jag) så likt nazismen på 40-talet. Jag trodde mänskligheten hade utvecklats mer sen dess ?
Varför ska man förbjuda någonting som så många vill ha och som så många tycker är självklart ? Varför ska man tvinga någon mot nånting som denne inte vill ? Varför ska man tvinga någon till att sluta följa sin religion och sin tro?

Tycker det är helt sjukt..
Ska de kvinnor som känner en trygghet i att bära burka tvingas sitta hemma, isolerade från omvärlden, för att några högt uppsatta människor har lagt ett förbud mot deras klädstil?

"Man tar seden dit man kommer"
-Jo visst, jag följer såklart moské-ritualerna när jag besöker ett muslimskt land, allt annat vore faktiskt förnedrande och oetiskt enligt mig.
Men jag ställer mig inte på gator och torg i turkiet och ber till Allah när det är böneutrop. Jag bär inte burka när jag är där.
Jag följer alltså inte seden dit jag kommer.
Därför tycker jag inte att "ni" ska behöva ta seden som den är i Sverige.

Heja ett mångkulturellt land!


Burka


Niqab

Bilderna är hittade på Google.



Jag tycker alla ska få klä sig som man vill, se ut som man vill, tro på vad man vill, göra vad man vill (ja inom vissa gränser då.. man kanske inte borde få springa å mörda och sånt..), titta på vad man vill på tv, lyssna på vilken musik man vill osv osv.
Jag tycker inte att nån ska få bestämma över hur du vill leva ditt liv.

Tycker du att det är rätt att folk ska få bestämma över hur du ska leva ditt liv, vad du ska göra av ditt liv eller tillochmed bestämma vilka kläder du ska ha på dig ??